אאא

קבלו אינפורמציה - שמעו את הסיפור

נרמלו את המצב - אמרו להם כמה הקושי הוא נורמלי ומתאים לאירוע לא נורמלי.

שתפו אותם בעשיית טוב למען המצב -אם המצב מאפשר, יש לתת לנפגעים אפשרות לפעול ולהביא תועלת בפעולותיהם,
על מנת להפחית את תחושת חוסר האונים שלהם. פעילויות רגילות של יום שישי: לנקות, לבשל, לשחק. לא מתוך מטרה להתעלם ולא כדי שהגוף יפעל ויעבד את הטראומה. למי שזה קשה אפשר למשל לומר תהילים, לעשות מעשים טובים לעילוי נשמת הנפטרים, לתרום משהו.

לסיוע למשפחות הנפגעים באסון מירון לחצו כאן

אפשרו לילדים ולנוער לספר את סיפור 'מירון תשפ''א' שלהם מתחילתו ועד סופו. מרגע עלייה לאוטובוס בדרך הלוך וחזור ממירון.

הבינו את החוויה של אלו שכמעט נפגעו באסון - פעמים רבות אנשים שניצלו מאסונות, חשים אשמה על כך שהם לא נפגעו ואחרים כן.

הרגעה התנהגותית: 

הרגעת הגוף תוביל להרגעת הנפש- על ידי טכניקות שונות, שהמשותף לכולן היא האטת הנשימה לקחת נשימה עמוקה ולהוציא אותה צורה איטית.

הימנעות משינה, שינה ישירות אחרי טראומה אינה טובה להחלמה לטווח ארוך.

תאכלו, תשתו, תירגעו, ורק אחר כך הולכים לישון.

הימנעו מביקורת או עימות - תנו עידוד ומשוב חיובי, עשית טוב, התנהגת בצורה נכונה.

והכי חשוב- לא להישאר עם זה לבד, שתפו דברו "דאגה בלב איש ישיחנה"

נכתב על ידי חברות קבוצת פסיכולוגים 'מדברים בחרדית' - ברכי שגב ונועם גרין, בהתייעצות עם פסיכולוגית ראשית פנינה ליבר במחלקת שיקום ילדים תל השומר.

לסיוע למשפחות הנפגעים באסון מירון לחצו כאן