אאא

כולנו, בשלב כלשהו בחיים, נאלצנו להתמודד עם אדם המתנהג באופן פסיבי-אגרסיבי. דהיינו: הוא יכול להיות העמית לעבודה שמביע את כעסו בחיוך, החמות שנראית כנה אך אינה אמינה או האחות שאומרת שהכל בסדר כשברור לחלוטין שהיא כועסת. כל אלו יבטיחו לכם גדולות ונצורות, אבל בסוף יעשו כרצונם. אנשים פסיביים-אגרסיביים מסרבים להודות במה שלא כשורה. כלומר, לעיתים קרובות תבזבזו יותר מדי זמן בניסיון להבין מה הם באמת מרגישים או לבטל את עצמכם כדי לוודא שהם מאושרים. המשיכו לקרוא לקבלת דוגמאות נוספות להתנהגות פסיבית-אגרסיבית וכן כיצד להתמודד עם כל אדם כזה שאתם נתקלים בו (וסמכו עלינו, הם נמצאים בכל מקום).

דוגמאות להתנהגות פסיבית-אגרסיבית?

ד"ר ג'ודית אורלוף, בספרה "מדריך ההישרדות של האמפתיה", מספקת את הדוגמאות הבאות להתנהגות פסיבית-אגרסיבית. אנחנו מהמרים שלפחות כמה מהן יראו לכם מוכרות:

הבעל ממשיך לשכוח את יום ההולדת שלכן, למרות שהוא יודעים כמה חשוב לכן לחגוג אותו.

חברה מביאה עוגות לביתכן, כשהיא יודעת שאתן בדיאטה.

קולגה כל הזמן אומר "אני אחזור אליך" על פרויקט עבודה הדדי, אבל אף פעם לא עושה זאת - מה שגורם לכם לרדוף אחריו.

לדברי ד"ר אורלוף, "אנשים פסיביים-אגרסיביים נוטים להפנות הערות סרקסטיות לכיוונכם ואז לומר, "אתם לא מבינים בדיחות?"

איך להתמודד עם אדם פסיבי-אגרסיבי

1. הכירו את הדפוס והתייחסו להתנהגות מול האדם

לכולנו יש ימים גרועים מדי פעם ולפעמים הימים הרעים שלנו מתבטאים בהתנהגויות שבדרך כלל אינן אופייניות לנו. אם מישהו שאתם מתקשרים איתו בקביעות מתנהג בצורה פסיבית-אגרסיבית מולכם פעם אחת, יתכן שתוכלו "לעלות על זה" שהוא סתם במצב רוח רע (וזה בסדר - כמו שאמרנו, קורה לכולנו). אם אדם בחייכם הוא פסיבי-אגרסיבי באופן עקבי, זה כנראה סימן שזהו יותר הרגל מאשר מקרה חד פעמי.

במקרה כזה, חשוב לטפל בזה איתו. אבל העניין הוא שאנשים רבים הם פסיביים-אגרסיביים מכיוון שהם לא רוצים לנהל את השיחה ההיא שהם צריכים לערוך, אומרת הפסיכולוגית הקלינית אלן הנדריקסן. "אנשים פסיביים-אגרסיביים פועלים כפי שהם פועלים כי הם חוששים מאיך שתגיבו. הם מפחדים שתצעקו עליהם, תדחו אותם, תפסיקו לאהוב אותם, או שתגיבו אחרת בצורה הרבה יותר חזקה מהרגיל שלכם". זה עדיין לא אומר שאסור לכם לנהל את השיחה הטעונה ההיא. "לכן, בין אם זה בעבודה ובין אם בבית, הבהירו שאתם מעדיפים שהבעיה תצא לאור, מאשר להשאיר אותה גועשת תחת מסווה שהכל פיקס", אומרת הנדריקסן. "באופן קריטי, חשוב לחזק את האמירה הזאת על ידי כך שלא תגיבו בדיוק באופן שהם מפחדים ממנו. אם תמעיטו בערכם או שתשתיקו באופן אחר את הכעס שלהם, הם יחזרו ישר לקליפה שלהם".

2. סמכו על האינטואיציה שלכם

זה לא נדיר לחוות פסיביות-אגרסיביות ולחשוב, אה, אולי אני פשוט רגיש מדי; הכל בראש שלי. אבל הנה העניין: זה שכעסם מוסתר לא אומר שהוא לא אמיתי. כלומר, אל תטילו ספק בתגובתכם לאדם פסיבי-אגרסיבי. שוב, כל עוד זהו לא אירוע חד פעמי, אתם לגמרי רשאים להיות נסערים מהתנהגות פסיבית-אגרסיבית.

3. התמקדו בפתרון נושא אחד בכל פעם

לדברי אורלוף, וודאו שהאדם הפסיבי-אגרסיבי אינו מרגיש מותקף. לדוגמא, אם חברכם ממשיך לומר "כן" כדי לעזור לכם במשימה, אך לעולם אינו מבצע זאת, אמרו לו בנימה ניטרלית: "בבקשה אל תתחייב אם אינך יכול לעזור לי" ואז שימו לב איך הוא מגיב. הוא עשוי לומר, "אני מתנצל. אני צריך להיות מרוכז יותר". ואז בדקו אם התנהגותו משתנה. אם זה לא קורה, אתם יכולים להעלות את הנושא שוב, או פשוט לקבל שאדם זה אינו אמין ולהפסיק לבקש בקשות ממנו.