אאא

סלקום היא חברת הסלולר היחידה שממשיכה לגבות תשלום מלקוח ותיק שלא החזיר לה את כרטיס הסים בתוך פרק זמן נקוב, כך עולה מבדיקת “כלכליסט”.

בעבר נהגו חברות סלולר לתת ללקוח כרטיס סים ללא עלות, בהשאלה, ולגבות את דמי הכרטיס בסיום ההתקשרות, במידה שהלקוח לא החזיר את הסים לחברה.

במרץ 2017 החיל משרד התקשורת אסדרה חדשה וקבע כי חברה רשאית לגבות דמי כרטיס עבור סים רק כתשלום חד־פעמי ובתחילת ההתקשרות עם הלקוח.

עם זאת, תיקון הרישיונות לא חל רטרואקטיבית, ולקוחות שהצטרפו לחברה לפני תחילת 2017 נותרו חשופים לגביית התשלום, כאשר החברה היחידה שעושה זאת בפועל היא סלקום.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'חדשות' ותישארו מעודכנים

החברה מחייבת לקוח שלא החזיר לה את כרטיס הסים בתוך 45 יום ב־99 שקל. מסתבר שגם כאשר פרקטיקה זו היתה נהוגה מול כל הלקוחות, סלקום לא נהגה בשקיפות מלאה. בחודש שעבר הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לאישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית שהוגשה נגד סלקום באפריל 2016.

התובעים, באמצעות עוה”ד אדם לוין ויונתן רפפורט, ממשרד עו”ד רפפורט לוין ביטון, טענו שחלק מלקוחותיה של סלקום, המתנתקים משירותיה, מחויבים בגין אי־החזרת כרטיס הסים מבלי שהדבר נודע להם במועד ההתקשרות. בסופו של הליך גישור הגיעו הצדדים להסכמות בדבר מתווה פיצוי לקבוצה, ששוויו לציבור מוערך ב־8 מיליון שקל: השבת חלק מסכום הגבייה ללקוחות עבר אשר ישיבו את כרטיסי הסים שברשותם; תרומה של 5% מסכום הגבייה בגין כרטיסי סים שלא יושבו על ידי לקוחות עבר לקרן למימון תובענות ייצוגיות, בסכום מוערך של כ־1.7 מיליון שקל; וכן הנחה עתידית בגובה 32% מעלות הסים ללקוחות קיימים שלא ישיבו את כרטיס הסים.

כמו כן, כתוצאה מהמגעים בין הצדדים, בפברואר 2019 סלקום החלה ליישם מנגנון שלפיו עם ההתנתקות מהחברה ישלחו ללקוחות המשתייכים להסדר סים בהשאלה שלושה מסרוני תזכורת בתקופה של 45 ימים. בנוסף, סלקום תידרש לשלם שכר טרחה וגמול לתובעים של 1.75 מיליון שקל.