אאא

ווטסאפ הודיעה אמש (ד') שהיא נאבקת בתופעת הפייק ניוז בהודו, שכבר הובילה לעשרות מקרי רצח - ושיעור מחיקת החשבונות המזויפים במדינה הגיע לשני מיליון בחודש. לאפליקציה יש כ-200 מיליון משתמשים יומיים בהודו, והפצת התוכן השקרי הפכה חמורה אף יותר עם התקרבות הבחירות הכלליות במדינה, בעוד כחודשיים.

בשנה שעברה הופצו בהודו הודעות ווטסאפ שמאשימות חפים מפשע בצפון הודו במעשים אכזריים, או מזהות אותם כחוטפים - מה שגרם לתושבי האזור לתקוף אותם. עד כה נמנו כשלושים תקריות שכאלה, שרבות מהן הסתיימו במות הקורבן. לפי הגרדיאן הבריטי, ממשלת הודו דרשה מהחברה לסייע במציאת פיתרון, תוך ששלחה בעצמה שוטרים להרצות בכפרים ולהסביר על סכנת הפייק ניוז.

בתחילה, הגבילה ווטסאפ את מספר הנמענים אליהם יכול משתמש פרטי להעביר הודעות. הפתרון הזה התגלה כיעיל למדי, ואף הוטמע באפליקציה בכל העולם. מפיצי הפייק ניוז עדיין הצליחו לעקוף את המגבלות, באמצעות שימוש בחומרה ייעודית ששולטת בכמה חשבונות בכמה טלפונים, ושומרת על קצב הפצת שקרים. בהמשך, השיקה ווטסאפ כלי למידת מכונה שזיהו התנהגויות חריגות, שניתן לקשר לחשבונות פיקטיביים ומפיצי תוכן מזויף.

הטכנולוגיה הלכה והשתפרה, וכיום 95% מהחשבונות שנמחקים בכל חודש מזוהים בזכותה. הבחירות הקרבות צפויות להקשות על ווטסאפ להמשיך לזהות ולחסום את מפיצי החומר הבעייתי, פשוט משום שתהיה לה הרבה יותר תעבורה; מפלגות כבר החלו לנצל את הפלטפורמה להפצה המונית של הודעות ותעמולת בחירות.