אאא

קולה הכאוב של רננה פניאן המחפשת זה ארבע שנים את בעלה מיכאל חן פניאן כדי שיתן לה את הגט המיוחל, לא יכל להשאיר את השומע אדיש.

לב כולם היה איתה בקריאתה ובקשתה הצודקת, וליבי ליבי איתה. יש לעשות הכל בכדי לחפש את הבעל ולהביאו לדיונים בבית הדין ולדון בבקשת האשה.

רק ששורה אחת עוררה בי כמה סימני שאלה, וכמה נקודות שראויות לדיון כואב.

והשורה היא: "ברגע שניסו לשכנע אותו בדרך קצת קשה לתת את הגט, הוא פשוט נעלם".

ואני שואל: מהי הדרך הקשה בה ניסו "לשכנע אותו"?

אולי זה סתם יצר הסקרנות שלי, אך בדרך כלל כאומרים לי משפט סתום כזה אני רוצה לשמוע מה עומד מאחוריו.

האם יכול להיות שהאשה, בעצת טוענים "רבניים" כלשהם ואירגוני נשים למיניהם, ניסתה להעליל על בעלה עלילות על אלימות ואף לעוצרו, ולזה היא קוראת "דרך קצת קשה"?

האם יכול להיות שהאשה מנעה מבעלה לראות את ילדו, ואף הסיתה את הילד נגד האב, ולזה היא קוראת "דרך קצת קשה"?

ומנגד, ייתכן מאוד שהיא אכן אשה שנהגה בהגינות ובתום לב.

השאלות הללו באות על רקע של מאות מקרים של נשים שבעצת כאלה המתהדרים בתואר "טוענים רבניים", שלחו את בעליהן לחדרי החקירות באשמת עלילות שונות.

הנשים הללו, השתמשו בילדיהן ומנעו מהם לראות את אב המשפחה. הטראומות שהילדים הללו חווים, ילוו אותם לאורך חייהם.

איני מצדיק את מיכאל ואף איני מכירו, ולברוח וודאי זהו לא פתרון. כבר אמר מי שאמר "כי לאן שלא תיסע אתה לוקח רק את עצמך", אך בהחלט יכול להיות שישנם אנשים חלשים שקשה להם להתמודד עם השיטות האיומות הללו.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

ואולי זהו בדיוק הזמן לפתור הבעיה ולהעלותה לדיון, ולחשוב כיצד למנוע אותה בעתיד. למנוע בריחתם של גברים החוששים מנשותיהם.

וממש כמו בסיפור ההוא ננסה לבנות את הגשר במקום את בית החולים.

כי הציבור החרדי אמור להיות דוגמה ומופת לציבור הכללי כיצד מנהלים סכסוכים - בדרכי נועם ובדרכי שלום, ולא כפי מה שקורה היום - שחלק ניכר מתיקי הגרושין מתנהלים בשיטה אלימה ולא מקובלת.

היחידים שמסוגלים לעמוד בפרץ ולשנות את השיטה הם הרבנים שכוחם רב להם. אלה, יכולים להכריח את הצדדים להוריד את הלהבות על-ידי קביעת כללי משחק חדשים ושלילת לגיטימיות של צעדים מסוימים בהליכים.

הרבנים יכולים למנוע שימוש בשיטות שהמציאו ארגוני הנשים השונים, הרחוקים כמרחק מזרח ממערב מתורה וממצוות. ויפה שעה אחת קודם, כי בדיני נפשות עסקינן ומדובר בדורות של נפשות ילדים שהם הנפגעים העיקריים.

ובטוחני כי סיעור מוחות לפתרון הנושא הנ"ל יסייע בהורדת מקרי העגונות.